Przejdź do głównej zawartości

Dzień Ziemi w Dolinie Świergotki

W niedzielę 21. kwietnia 2024 r. odbył się rajd Dzień Ziemi w Dolinie Świergotki. Wystartowaliśmy o godz. 10:00 spod Muzeum Regionalnego w Cedyni i udaliśmy się do Lubiechowa Dolnego.

Stamtąd przejechaliśmy do Doliny Świergotki, gdzie na uczestników rajdu czekało nie lada wyzwanie - przeprawa przez strumyk Świergotkę oraz wspinaczka pod największy pomnik w Puszczy Piaskowej, upamiętniający Roberta von Keudella, niemieckiego dyplomaty i polityka.

Robert von Keudell był Generalnym Dyrektorem Pruskich Lasów Państwowych, ambasadorem Niemiec we Włoszech raz osobistym sekretarzem Ottona von Bismarcka. Był również właścicielem posiadłości ziemskich w Lubiechowie Górnym oraz lasów pomiędzy Czachowem a Bielinkiem. Prawdopodobnie 25. kwietnia 1903 roku uległ wypadkowi, spadając powożoną bryczką w dół wąwozu Świergotki. Zmarł następnego dnia w szpitalu w Chojnie. 10 lat później jego syn, Walter, postawił pomnik, który mieliśmy okazję podziwiać - na jednym z boków wciąż znajduje się, ledwie już widoczna, data śmierci von Keudella.

Na tych, którzy przetrwali ekstremalną wyprawę, czekało ognisko i kiełbaski. Gdy już odzyskaliśmy siły, przystąpiliśmy do akcji sprzątania świata. Celem wydarzenia było zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia, które są poważnym problemem XXI wieku. Wraz z uczestnikami rajdu zebraliśmy śmieci z terenów wokół parkingu leśnego w Markocinie i punktu widokowego w rezerwacie Bielinek. Akcji towarzyszyło hasło "posprzątaj z nami świat i zostaw po sobie zielony ślad!".

Po wszystkim odbyły się zawody w grze plenerowej Kubb. Obie drużyny były pełne emocji i bardzo zaangażowane w rozgrywkę - jeden z zawodników zbił aż dwa klocki jednym rzutem! Uczestnicy wydarzenia otrzymali również drobne, pamiątkowe upominki.

Serdecznie wszystkim dziękujemy za wspólną zabawę, atmosfera była bardzo przyjazna i pełna poczucia humoru. Nawet pogoda nam dopisała! Do zobaczenia na następnych wyjazdach! Zdjęcia można obejrzeć na naszym Facebooku.

Organizatorem wydarzenia był Cedyński Klub Rowerowy. Rękawiczki i worki na akcję sprzątania świata zapewnił Referat Infrastruktury i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Cedyni. Dziękujemy również cedyńskiej policji za zabezpieczenie naszego przejazdu do Doliny Świergotki oraz leśniczemu za zapewnienie opału na parkingu leśnym w Markocinie. Zadanie publiczne zostało dofinansowane ze środków otrzymanych od Powiatu Gryfińskiego.